سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشیانه

سرقت از گاوصندوق پدر به سبک "رز"

سرقت از گاوصندوق پدر به سبک "رز"
اعلام برنامه‌های جشنواره سینما حقیقت، دور انداختن مجسمه سفارت ایران در فرانسه و سرقت گاوصندوق پدر به سبک مجموعه "اغماء" عناوین برجسته صفحه فرهنگ و هنر مطبوعات امروز چهارشنبه 18مهرماه 86 هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، "تهران امروز" در صفحه تلویزیون می پردازد به ساخت موسیقی تله فیلم "فرزند افیون" مجید جوانمرد و گفتگو با حسن فتحی کارگردان مجموعه "میوه ممنوعه". ثبت نشدن ردیف موسیقی ایرانی در یونسکو، گفتگو با عبدالحسین مختاباد، یادی از علینقی وزیری و تمرینات پرویز مشکاتیان در صفحه موسیقی و نشست مطبوعاتی جشنواره سینما حقیقت، خاطره گویی هنرمندان در روز جهانی کودک و گپ روز با علی اکبر مرادی در صفحه پایانی آمده است.

* حسن فتحی درباره شیوه داستانگویی "میوه ممنوعه" گفته: "این مجموعه از یک منظر به شدت تحت تأثیر سنت داستانگویی قرآنی است. در این سنت بشارت و انذار داریم. به همین خاطر است که قصه های قرآنی از یک منظر بسیار دراماتیک و جذاب و از جهتی هشداردهنده و عبرت آموز هستند. یکی از دلایل موفقیت این مجموعه این است که به شدت ایرانی است و می توانیم ادعا کنیم سازندگان این مجموعه یکی از مذهبی ترین مجموعه های بعد از انقلاب را ساخته اند."

"جام جم" در صفحه رسانه می پردازد به تولید فیلم سینمایی "سیاهی روشن است" جواد کاسه ساز، نشست خبری جشنواره سینما حقیقت، میزگرد "شیطان شناسی" در شبکه اول و گپ روز با شیفا صفراوا بازیگر تاجیک "شکرانه". مطلبی به انگیزه سالگرد تولد علینقی وزیری در صفحه موسیقی، نقدی بر "میوه ممنوعه" و یادداشتی درباره فتنه‌های شیطان در زندگی واقعی در صفحه رادیو و تلویزیون، دزدی واقعی یک دختر جوان از گاوصندوق پدرش به شیوه رُز در مجموعه "اغماء" و بررسی مجموعه "اغماء" بر اساس تفسیر آیت الله جوادی آملی از آیات الهی در صفحه بخوانید و ببینید کار را تمام می کند.

* در بخشی از نقد مجموعه "میوه ممنوعه" آمده: "این مجموعه هسته معنایی و اخلاقی خود را بر پایه دو لغزشگاه اخلاقی یعنی مال اندوزی و شهوت پرستی قرار می دهد که تکانه های اصلی بحران اجتماعی در جامعه امروز هستند. البته این عناصر مفهومی را در بستری پارادوکسیکال و تقابلی تدوین می کند تا در عین ایجاد تعلیق های متضاد و پرکشش، از این دوگانگی به نفع برجسته سازی پیام خود بهره بگیرد."

"همشهری" در صفحه تئاتر می پردازد به گفتگویی با کارگردان نمایش "اپرای شاه میمون" و یادداشتی بر ضرورت جدی گرفتن نقد عکاسی تئاتر. سینما در سکانس فروش، گزارش اکران سینماها و گفتگو با اصغر پورهاجریان درباره جایگاه جلوه های ویژه در سینمای ایران در صفحه سینما، گفتگو با سیروس مقدم کارگردان "اغماء"، یادداشتی درباره مجموعه های "اغماء" و "او یک فرشته بود" و گپی با امیر قویدل در صفحه تلویزیون و ادامه فیلمبرداری "پوست موز" علی عطشانی، یادداشتی بر عوام زدگی در صدا و سیما و اخبار کوتاه از حاتمی کیا، سراج و ... در صفحه پایانی مورد توجه قرار گرفته است.

گفتگوی همشهری با سیروس مقدم کارگردان "اغماء"

* سیروس مقدم درباره کیفیت حضور شیطان در "اغماء" گفته: "اگر بعد نمایشی و ماورایی شیطان را از کاراکتر الیاس حذف می کردیم آن وقت با یک ملودرام خانوادگی رو به رو بودیم. از اولین سکانسی که الیاس وارد کار شد تأکید داشتیم بگوییم موجودی ماورایی و برخوردار از قدرت های خاص است. فکر نمی کنم هویت الیاس تا قبل از قسمت 15 لو رفته باشد. تنها چیزی که همه حدس می زدند این بود که یک آدم عادی نیست. بعضی حتی تصورشان این بود که فرشته است یا روح یک آدم خوب که برای نجات دکتر پژوهان از بحران آمده است."

"ایران" در صفحه اول فرهنگ و هنر می پردازد به گفتگو با علی اکبر مرادی استاد موسیقی نواحی و تنبورنواز و معرفی خواننده معروف پاپ کروواسی. آشنایی با جلال الدین محمد بلخی در صفحه دوم فرهنگ و هنر و انتشار تاریخ 10 جلدی طنز ایران به روایت نصرآباد، پایان مجموعه "در چشم باد" مسعود جعفری جوزانی در نوروز 87، پخش مجموعه "حلقه سبز" از 28 مهر، آغاز فصل موسیقی ایرانی، نشست مطبوعاتی جشنواره سینما حقیقت و مطلب خبرگزاری فرانسه درباره مجموعه "مدار صفر درجه" حسن فتحی در صفحه پایانی کار را تمام می کند.

* خبرگزاری فرانسه اعلام کرده مجموعه "مدار صفر درجه" که تاکنون 25 قسمت آن پخش شده مخاطبان خود را تسخیر کرده است. زمینه این حماسه عشقی 30 قسمتی هولوکاست است. دقت تاریخی زیادی برای ساخت این مجموعه به کار رفته چه درباره اروپای زمان جنگ و تصویربرداری در بوداپست و پاریس و چه بازآفرینی زمانه دشوار ایران در سال 1940 میلادی (1319 شمسی).

"اعتماد ملی" در صفحات هنر می پردازد به گفتگو با مجید انتظامی، ادای احترام به حسین علیزاده، گفتگو با همایون خرم، نگاهی به سوئیت سمفونی "این فصل را با من بخوان"، گزارش تجسمی و مروری بر آثار عکاسی و نقاشی دیوید لینچ. گزارشی از حضور ایران در حراج کریستی، انتقاد از فروش نقش برجسته‌های تخت جمشید در حراجی لندن، مطلبی به بهانه بستری شدن نیکول فریدنی، تعطیلی انتشارات ویستار و دور انداختن مجسمه سفارت ایران در فرانسه در صفحه پایانی منعکس شده است.

* خبر دور انداختن مجسمه برگزیده از سوی مسئولان سفارتخانه ایران در پاریس حاکی از آن است که دولت فرانسه و شهرداری پاریس بنا داشتند مجسمه "رویش" را بخرند، اما سفارت ایران تصمیم گرفت به جای قرار دادن این مجسمه مهم در فضاهای عمومی شهر پاریس آن را در محوطه سفارت بگذارد. از آنجا که سفارت ایران در نزدیکی برج ایفل است، توریست های شهر جلب این مجسمه می‌شدند و هر روز تعداد زیادی از مردم کنار آن عکس می گرفتند. اما مسئولان وقت سفارت ایران در فرانسه گفته اند قرارداد نگهداری از مجسمه مربوط به دوران گذشته بوده و در دوره جدید مسئولیتی در قبال آن ندارند. در نتیجه مجسمه را که به دلیل وزش باد افتاده بیرون از سفارت گذاشته و رفتگران هم آن را برده اند!

"اعتماد" در صفحه سینما می پردازد به بخش پایانی گفتگوی جواد طوسی با هوشنگ گلمکانی درباره "کتاب تنگنا"، چند نکته درباره اکران سینماها و اخبار کوتاه نیمه رسیدن "دلشکسته"، آغاز تدوین "نشانی"، پایان تدوین "آتش سبز" و ... آغاز پخش مجموعه های کارگردانان معتبر از سیما، اعلام برنامه‌های جشنواره "سینما حقیقت"، یادداشتی از پرویز دوایی درباره "کتاب تنگنا" و معرفی قیصر امین پور به عنوان چهره روز و برنامه های هفته جهانی کودک به عنوان پیشنهاد روز در صفحه پایانی آمده است.

* هوشنگ گلمکانی درباره رویکرد خود در "کتاب تنگنا" گفته: "این کتاب نمی توانست یک کار جمعی باشد. این یک کار شخصی است و با احساسی که نسبت به این فیلم داشتم، باید خودم دنبال همه کارها می رفتم. در کارنامه مطبوعاتی ام نیز نشان داده ام هم کمالگرا هستم هم واقع بین. یعنی ضمن التزام به استانداردهایم دنبال توهم نمی روم. این کتاب جواب به علاقه شخصی است، فقط علاقه شخصی. آن را برای بازار کتاب در نیاوردم."

"حیات نو" در صفحه فرهنگ و اندیشه می پردازد به گفتگو با محمد زرین دست کارگردان فیلم "سرگیجه" و اخبار کوتاهی مانند ساخت باغ موزه و پیکره مولوی، افتتاح اولین کرسی زبان فارسی در پراگ و ... داوری آثار نقاشان زیر چهل سال در دوسالانه هفتم نقاشی، سفر گروه موسیقی صبا به ازبکستان، حرف های وحید نیکخواه آزاد و ... در صفحه پایانی برجسته شده است.

* زرین دست در بخشی از حرف هایش درباره کیارستمی گفته: "من کیارستمی را وارد سینما کردم. حالا او اسمی برای خودش درست کرده و هر کاری که می کند دیده می شود. مطمئناً خودش هم می داند فیلم "پنج" سینما نیست. این فیلم وقت تلف کن است و معلوم نیست برای چی ساخته شده است. اگر مارتین اسکورسیزی هم این فیلم را ببیند می گوید این سینما نیست. سینما تابلو نقاشی نیست که بیست دقیقه انعکاس ماه را در آب نشان دهد."

"جوان" در صفحه سینما تئاتر می پردازد به مطلبی به بهانه پخش فیلم "سرگیجه" هیچکاک از سیما، یادداشتی بر نمایش "کوارتت" امیررضا کوهستانی و درخشش سینمای ایران در جشنواره آسیا پاسیفیک به نقل از مهر. اعلام برنامه های اولین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران، تصویر اتحاد ملی و انسجام اسلامی در جشنواره فیلم پروین اعتصامی، مکتوب شدن تاریخ طنز ایران و روایت سینمایی پسر حاتمی کیا از یک واقعه فوتبالی در صفحه پایانی منعکس شده است.

"سرمایه" در صفحه هنر می پردازد به خاطره گویی هنرمندان برای کودکان به مناسبت هفته جهانی کودک، انتظار برای برگزاری پنج دوسالانه هنری، همکاری سینمای ایران با کشورهای عضو اکو، برگزاری نکوداشت عمران صلاحی، گشایش نمایشگاه کتاب فرانکفورت و ...

"بانی فیلم" عنوان روی جلد را به سخنان محمد آفریده در نشست رسانه ای جشنواره "سینما حقیقت" اختصاص داده است: "سینمای مستند از حاشیه به متن می آید."